Inainte sa ne aprofundam in detalii si in pagini din istorie referitoare la cluburile moto, hai sa spunem din start ce inseamna un club de motociclisti, deci: “Un club moto este format dintr-un numar de oameni ale caror interese si actiuni primare implica motocicletele” Iar primul club moto, a aparut prin 1903 in New York, cam SF pentru Romania acelor vremuri :) 

Exista mai multe tipuri de cluburi sau grupuri moto, fiecare dintre ele respectand un set de reguli, fie ca este un RC (riding club) sau RG (riding group) sau MC (motorcycle club) respectiv MCC. Atat MCC, cat si MC se refera la motorcycle club, doar ca, in general, MC-ul se atribuie cluburilor 1% (one percenter) sau cluburilor ale caror veste (culori) poarta patch-uri din 3 piese (numele clubului, emblema, locatia), dar asta nu inseamna ca alte cluburi moto, care nu sunt 1%-eri, sa nu poarte MC pe vesta de club, doar ca unele prefera sa poarte MCC, ca sa nu apara confuzia… Acuma, povestea scurta cu 1% este asa: Dupa un scandal provocat de politistii din California, dupa o bataie intre doua cluburi si politisti, a venit AMA (American motorcycle association) si a spus: Nu toti motociclistii sunt la fel, 99% dintre motociclisti respecta legile si sunt cetateni model. De aici, anumiti membri din cluburile moto mari si-au colorat 1% pe veste in semn de “batjocora” sau intr-un semn de protest, care ulterior a si ramas pe vestele de club. (cel putin, asa scrie in cartea lui Sonny) 

De ce au aparut cluburile moto dupa al doilea raboi mondial? De ce au aparut acesti 1%-eri? Pai este simplu: Soldatii care se intorceau de pe front, brusc, s-au trezit abandonati de stat si de societate si atunci au inceput sa caute camaraderia de care au avut parte in diviziile din armata… De aici se trag si denumirile functiilor intr-un MC. 

Dupa aceasta scurta introducere in lumea moto, sa spun si de ce am numit acesta scriere ca “vremuri apuse”. Pentru faptul ca putine intamplari violente s-au mai intamplat odata cu trecerea timpului. Da, majoritatea cluburilor din state faceau trafic de droguri sau arme din 1950 – incoace (pana in 1990, cred eu). Pai de ce? Pai pentru bani, iar cand cel mai mare exportator/importator de droguri si arme este insusi statul… S-au gandit sa atace MC-urile, ca sa aibe pe cine sa dea vina. Ca sa ne intelegem, sunt impartial (desi nu pare), cu siguranta greselile (din punct de vedere legal) au fost in ambele tabere (atat a MC-urilor, cat si a statului/politistilor etc.), dar din cartile pe care le-am citit, asta reiese. Acuma, vremuri de mult apuse o spun pentru ca atat oamenii, cat si MC-urile s-au dezvoltat, civilizat s.a.m.d – Crezul ramane acelasi, doar ca oamenii si-au dat seama (parerea mea) ca exista si alte cai prin care sa faci bani, legal, fara sa-ti risti libertatea.

Exista totusi autori de carti care afirma ca s-au infiltrat in anumite MC-uri sau scriu relatarile altor persoane… Este posibil sa fie adevarate, la fel cum este posibil ca omul sa-si fi dorit sa fie un membru, dupa care in timp s-a razgandit si s-a apucat de scris carti… Cert este ca, atunci cand scrii, trebuie sa dramatizezi, ca actiunea sa aiba suspans. O spunea si un regizor al unui celebru serial despre MC-uri, de curand incheiat: “Trebuie sa intelegeti ca scenariile au fost dramatizate, ca sa dea greutate scenei respective, chit ca ele in realitate nu au fost asa”.

Dar cum au fost primii ani de motociclist la noi in tara? Cum a fost cand te intalneai cu un alt motociclist pe sosea la inceputul acestei pasiuni in Romania? Ca tot vorbim de pagini din istorie, amintiri, va rog si invit sa-mi lasati o poveste din trecutul motociclistic personal, ce ati patit, ce faza ati avut? Cum va oprea politia doar ca sa va admire motocicleta si tot asa, iar cea mai faina poveste va primi o carte cadou!

Cartea (Vagos, Mongols, and Outlaws: My Infiltration of America’s Deadliest Biker Gangs) este oferita de catre HISTORY, unde, pe 20 martie, este premierea documentarului Gangland Undercover / Spion printre demonii soselelor – care va fi transmis in fiecare duminica, la 22:00 – dupa premiera din 20 martie. 

GANGLAND UNDERCOVER - Series 1, Gallery

GANGLAND UNDERCOVER – Series 1, Gallery

Pana atunci, va astept povestile si inchei cu un citat din cartea mea preferata ;)

I know I’ve paid a terrible price for my freedom. I’ve learned the hard way that to understand my heart is to understand the evil that lurks inside. I can’t hide behind religious traditions and superficial heroes. It’s impossible to be delivered away from man’s constant inhumanity to man. As a warrior, you’ve got to know pain and sadness alongside joy and solitude. It is to those who long to ride—forever free—that I write these words … and the Angels shall be Kings! – Sonny Barger.

 


Comments

  • Carmen

    Cartea ar fi un extraordinar cadou pentru iubitul meu, pasionat de motociclism si mare fan History. Asteptam serialul! ;)

  • Nistor Valentin

    Salut!Sunt un mare al acestei carti.Am vazut serialul pe internet dar as vrea cartea,deoarece din cate am inteles este pusa in scena decat prima parte a acesteia.In fine sa trecem la povestea noastra:

    Intr-o zi m-am decis sa plec la plimbare cu iubita mea(o Honda NTV).Eram in drum spre mare,cand un stimabil conducator de Dacie m-a dat jos,avand amabilitatea sa dispara dupa gestul facut.In spatele meu erau un grup de motociclisti(nu cunosteam niciunul).Indata ce m-au vazut au oprit si m-au ajutat sa ridic motorul.Am discutat putin si am aflat ca destinatia lor era la fel ca a mea.Pana la sfarsitul zilei eram prieteni.

    • Ivo

      Din toata povestea aceasta, ma bucur ca esti bine! :) Iar ceea ce a facut grupul, face lumea aceasta moto, o lume mai frumoasa

  • Marius

    Imi place sa citesc.

  • Andra

    Am 20 de ani deci nu am o poveste personala despre inceputul motociclismului in Romania asa ca o sa spun o intamplare a parintilor mei.
    “In 1995 ne-am hotarat sa facem un traseu pe munte cu motorul. Pe traseu, sus pe munte am avut pana. Era o caldura de se topeau pietrele iar noi doi impingeam motocileta pe un drum plin de gropi,neasfaltat. Aveam praf pana si in chiloti.Cand pierdusem toate sperantele sa dam de civilizatie a aparut o camioneta. A oprit omul langa noi si ne-a intrebat daca avem o problema.
    I-am explicat ca avem pana la motocicleta si ne-a invitat sa urcam la el in masina. Motocicleta a aruncat-o in spate langa niste gaini. Am ajuns intr-un sat pe coclauri si ne-am oprit la un service. A taiat mecanicul o bucata de cauciuc dintr-o camera de bicicleta si a lipit-o pe gaura de la roata noastra.
    Ne era frica de pretul pe care il va cere pentru reparatie dar fara motiv ne-a costat foarte putin.Apoi ne-a indemnat sa luam masa de pranz intr-o carciuma din sat.Ne-a aratat carciumareasa mancarea in oalele ei din bucatarie si am ales ce am vrut. Langa noi manca la o alta masa un calugar. Cand a vazut ca nu suntem din zona s-a asezat la noi la masa si ne-a povestit din viata lui,iar apoi ne-a adus paine sfintita din biserica din sat. Nu ne-a venit sa credem cat de prietenosi pot fi oamenii cu niste straini.”
    Nu cred ca in ziua de azi te-ar mai trata cineva asa.

  • Ivo

    Si premiul merge catre Nistor Valentin si povestea sa in drum spre mare! Valentin, sa ne spui ce parere ai despre carte ;) Vei fi contactat pentru detalii.

Leave a Comment

© Copyright Ivo Bobal. All Rights Reserved.